پیش بینی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با کمک یک نشانگر زیستی

22 مه 2017- اندازه‌گیری یک مارکر خونی بنام copeptin می‌تواند خطر حملات قلبی را در افراد  مبتلا به دیابت نوع 2 پیش بینی کند. این تحقیقات نشان می‌دهد که مولکول copeptin یک هدف بالقوه برای پیش بینی و پیشگیری از بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

 دیابت نوع 2 حدود 60 میلیون نفر در اروپا را تحت تأثیر قرار داده و با بیماریهای ناتوان کننده‌ای نظیر نابینایی و نارسایی کلیوی همراه است. دیابت نوع 2 همچنین می‌تواند خطر بیماری عروق کرونر و سکته‌ی مغزی را که منجر به  مرگ زودرس می شوند، افزایش ‌دهد.

Copeptin یک قطعه از هورمون وازوپرسین یا هورمون ضد ادراری است که در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی مربوط به بیماریهای قلبی، از جمله احتباس آب در کلیه‌ها، انقباض رگهای خونی، متابولیسم قند در کبد و ترشح هورمون از پانکراس نقش دارد.

 در این مطالعه که توسط محققان دانشگاه Linköping در سوئد انجام گردید، سطح copeptin در خون 681 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 اندازه‌گیری شد. در طی 7 سال پیگیری، میزان مرگ‌ ومیر و بستری در بیمارستان به دلیل حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی، ثبت گردید.

محققان در طی بیش از 7 سال پیگیری، ارتباطی بین مقدار copeptin در شروع تحقیق و احتمال بروز حوادث قلبی در مراحل بعدی را کشف کردند. هنگامیکه داده‌ها برای سایر عوامل موثر تنظیم شد، نتایج نشان داد که احتمال وقوع حمله‌ی قلبی یا سکته‌ به ازاء افزایش هر 1 پیکومول بر لیتر copeptin در خون، دو برابر بیشتر می شود.

سرپرست این تحقیقات دکتر Chisalita می‌گوید: این نتایج نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، غلظت copeptin خون می‌تواند بیماریهای قلبی عروقی را مستقل از عوامل خطر شناخته شده، پیش بینی کند.

 با این حال، نتایج این تحقیق باید با احتیاط تفسیر شود، در این گروه از افراد نرخ مرگ‌ و میر و بیماری نسبتاً پایین بود، این موضوع شاید به دلیل دوره‌ی پیگیری کوتاه و یا کنترل خوب دیابت در بین این افراد باشد. افراد شرکت کننده عمدتاً قفقازی بودند و بهمین دلیل نمی‌توان نتایج را به سایر گروه‌های قومی تعمیم داد.

دکتر Chisalita گفت: شناسایی زود هنگام بیماران در معرض خطر عوارض شدید قلبی عروقی می‌تواند به ابداع اهداف درمانی جدید برای پیشگیری از بیماریهای ثانویه و مرگ کمک کند. قدم بعدی توسعه‌ی مجموعه‌ای از نشانگرهای جدید است که می‌توانند عوارض قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت بسیار زودتر و دقیق‌تر پیش بینی کنند، این رویکرد به پزشکان کمک می کند تا توجه بیشتری به خطرات خاص برای هر بیمار داشته و اقدامات پیشگیرانه‌ی مناسب هر بیمار را بموقع انجام دهند.

 منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170522081048.htm